Även en bekant bilfirma behöver lokal synlighet
CASE: LOHJAPORTIN AUTO
Lohjanportin Auto är en anrik bilfirma i västra Nyland. Nästa år firar vårt företag sin 30:e födelsedag och övergången till ett nytt årtionde sker med positiva förtecken. Vi strävar efter att allt bättre anpassa oss till kundernas behov och alla våra verksamhetsställen förnyas med fart. Volvo-verksamheten började i förnyade lokaler förra sommaren och under den här sommaren förverkligas detsamma för Skoda vid verksamhetsstället i Muijala på Lojoåsen. Under våren har vi jobbat på Tynnisåsens bilhus, dit Renault flyttade i juni, och som ett helt nytt märke även Dacia. Utöver bilförsäljning finns där märkesservice och som en nyhet en Bilex-verkstad. Bilex är Lohjanportin Autos egen kedja för flermärkesverkstäder. I samma veva flyttas även Lojoåsens och Ekenäs flerserviceverkstäder till Bilex-kedjan.
Lohjanportin Auto har under flera årtionden sålt och servat otaliga bilmärken. Också lastbilsförsäljning och -service har länge genomförts av företaget, men det skippades för några år sedan då vi fattade ett strategiskt beslut att fokusera på pers- och skåpbilar. I dag växer vårt företag starkt, och de bilmärken vi representerar – Volvo, Skoda, Renault, Dacia, Mitsubishi och Mazda, ger våra kunder ett heltäckande urval.
En bilfirma för kunden
Vårt främsta mål är att erbjuds kundorienterad service för alla bilister. Vi erbjuder kunderna ett mångsidigt urval av både nya och begagnade bilar då de överväger att köpa en bil. På samma sätt kan kunderna välja märkesservice eller flermärkesverkstad enligt sina egna behov. Våra verksamhetsställen täcker största delen av Västnyland, så det är lätt att handla med oss. Med hjälp av ett heltäckande serviceutbud, konkurrenskraftiga priser och kvalitativ kundservice strävar vi efter att bygga långvariga kundförhållanden. Vi kan betjäna kunderna i alla utmaningar kring bilar. Utöver bilförsäljning, service och skadereparationer utvidgar vi vår verksamhet med besiktning. Vår samarbetspartner är K1-katsastus. Först öppnar vi ett besiktningskontor i samband med Bilex-verkstaden vid Tynnisåsen i september.
Även bekanta behöver marknadsföring
Lohjanportin Auto är enligt undersökningar en känd bilfirma, men ändå är synlighet i olika mediekanaler en förutsättning för vår verksamhet. I dag har de sociala medierna gjort insteg i marknadsföringen men för en bilfirma är tidningar och tryckt marknadsföring av stor betydelse. Våra bilkunder läser fortfarande tryckta tidningar och vi vill regelbundet synas där. Vårt verksamhetsområde sträcker sig från Vichtis till Hangö, där VN och Hangötidningen når en betydande andel kunder. Ett särskilt betydande tilläggsvärde har tidningarna när det gäller att nå svenskspråkiga kunder. Samarbetet kring planering av marknadsföringen och förverkligande av olika kampanjer har fungerat utmärkt med teamet på KSF. Vi kan bilar och KSF hjälper oss att föra ut informationen till kunderna, sammanfattar chefen för bilförsäljning Jukka Korhonen.