Ett smidigt sätt för oss att synas digitalt
CASE: HELSINGFORS UNIVERSITET
För Finsk-svenska handelskammaren är HBL den självklara kanalen för att nå företag och beslutsfattare med ett intresse för Norden och framför allt Sverige.
Helsingfors universitet är ett av världens främsta mångvetenskapliga forskningsuniversitet och en av de största utbildarna av svenskspråkiga studerande i Finland. Sini Saarenheimo, chef för Ansökningsservicen vid Helsingfors universitet, lyfter fram sin syn på samarbetet med mellan Helsingfors universitet och KSF Medias digitala annonslösningar.
– Vår marknadsföringsstrategi har en stark digital tyngdpunkt. Vi vill hitta talanger som vill studera i en internationell trespråkig atmosfär och vara med i jakten på lösningar på globala problem. Genom att annonsera digitalt kan vi med hjälp av webbanalys följa upp hur väl vår kampanj fungerar. Vi får inte bara siffror på hur många som har klickat på vår annons (och förflyttats till vår webbplats) utan även vad de här besökarna har gjort på vår webbplats säger Sini.
– Vi har haft flera kampanjer med olika målgrupper i KSF Medias kanaler. Våra kampanjer inför gemensamma ansökan till universitetet i mars har en yngre målgrupp: abiturienterna som står inför valet av studieplats efter gymnasiet. Valet av studieplats är enligt undersökningar inte helt den unga studentens eget utan även andra personer, i de flesta fall föräldrarna, är med och påverkar valet. Därför är även de ungas föräldrar en viktig målgrupp för våra annonskampanjer. Det är dessutom många sökande som har föräldrar som är våra alumner och därmed redan har en naturlig koppling till Helsingfors universitet. Våra kampanjer inför ansökan till våra magisterprogram riktar sig till sökande som är några år äldre och redan befinner sig i studielivet.
– Genom att annonserna i KSF Medias kanaler har vi fått besökare till våra webbsidor som varit intresserade av de utbildningsprogram vi har att erbjuda. Marknadsföring i KSF Medias kanaler är ett smidigt sätt för oss att synas digitalt på flera håll i Svenskfinland. Kontakten till annonsförsäljningen har dessutom alltid fungerat smidigt, även då tidtabellen varit knapp, säger Sini